Általános kérdések
Elszámolás a gyakorlatban
Speciális esetek
Panasszal kapcsolatos lehetőségek
Forintosítás

Ingatlanfedezetes kölcsönök

Gépjármű kölcsönök és pénzügyi lízingek, valamint személyi kölcsönök

Vonatkozó jogszabályok


Elszámolási és forintosítási információk / Panasszal kapcsolatos lehetőségek

Mi a teendő, ha valaki nem ért egyet az elszámolási tájékoztatóban foglaltakkal?

 

Amennyiben az ügyfél nem ért egyet az elszámolási tájékoztatóban foglaltakkal, panaszt tehet a pénzintézetnél. Ezt kizárólag írásban, az elszámolásról szóló tájékoztatás kézhezvételét követő 30 napon belül teheti meg. A panaszt a pénzintézetnek 60 napon belül írásban kell megválaszolnia.

 


Ki tehet panaszt az elszámolási tájékoztatóban foglaltakkal kapcsolatban?


Az elszámolást a pénzintézeteknek azon adós részére kell megküldenie, akinek a szerződéssel kapcsolatos értesítéseket egyébként is küldi vagy küldte. Azonban az elszámolás másolatát azon adós, kezes vagy zálogkötelezett is kérheti, aki automatikusan nem kapja meg a tájékoztató levelet. Az elszámolás címzettje mellett panaszt az adóstárs (azaz az, aki a szerződésben hitelfelvevőként vagy lízingbevevőként szerepelt) is tehet. (A kezes vagy zálogkötelezett számára a törvény nem biztosít erre lehetőséget.) Fontos, hogy ha valaki olyan elszámolás miatt tesz panaszt, amely miatt a pénzintézethez a kölcsönszerződés egy másik szereplője már nyújtott be panaszt, akkor ezeket együtt kell kezelni. A panasz megválaszolásának 60 napos határideje ebben az esetben a később megtett panasz beérkezésétől számítandó. 


Mi a teendő, ha valaki nem kapott elszámolást, de szerinte járna neki?

A pénzintézeteknek honlapjukon közzé kell tenniük, ha az elszámolásról szóló tájékoztatókat kiküldték. Ha ezt követően az adós nem kap az elszámolásról szóló tájékoztatást, de úgy gondolja, kapnia kellett volna, a pénzintézetnél panaszt tehet. A panaszt kizárólag írásban, az elszámolásról szóló levelek megküldéséről szóló honlapon történő tájékoztató közzétételétől számított 60 napon belül nyújthatja be. Amennyiben az adós a panasz benyújtásában akadályoztatva van, a panasz az akadály megszűnésétől számított 30 napon belül, de legkésőbb 2015. december 31. napjáig terjeszthető elő. Amennyiben a honlapon történő közzétételre 2015. december 31. után kerül sor, úgy a panasz a honlapon történő közzétételt követő 60 napon belül nyújtható be. A panaszt a pénzintézetnek 60 napon belül írásban kell megválaszolnia.

Azon tartozás fennmaradása nélkül megszűnt forint alapú fogyasztói kölcsönszerződésekkel kapcsolatban, melyek esetében nem került sor egyoldalú kamat-, díj- és költségemelésre, a pénzintézetek Magyar Nemzeti Bank 58/2014. (XII. 17.) rendeletében foglaltaknak megfelelően a honlapjukon és bankfiókjaikban elérhető közzététel formájában is teljesíthetik elszámolási kötelezettségüket. Ezen kölcsönszerződések esetében a panasz benyújtására a közzététel kihirdetését követő 60 napon belül van lehetősége az érintett ügyfeleknek.


Hogyan tehet panaszt az, aki akadályoztatva van?

  • Annak, aki nem ért egyet az elszámolási tájékoztatóban foglaltakkal, de a panasztételben akadályoztatva van, a panaszt az akadályoztatás megszűnését követő 30 napon belül, de legkésőbb a panasz benyújtására nyitva álló határidőt követő 90 napig kell elküldenie a pénzintézetnek.
  • A pénzintézeteknek honlapjukon közzé kell tenniük, ha az elszámolásról szóló tájékoztatókat kiküldték. Ha ezt követően az adós nem kap az elszámolásról szóló tájékoztatást, de úgy gondolja, kapnia kellett volna, és a panasz benyújtásában akadályoztatva van, a panasz az akadály megszűnésétől számított 30 napon belül, de legkésőbb 2015. december 31. napjáig terjeszthető elő.
  •  Azon tartozás fennmaradása nélkül megszűnt forint alapú fogyasztói kölcsönszerződésekkel kapcsolatban, melyek esetében nem került sor egyoldalú kamat-, díj- és költségemelésre, a pénzintézetek Magyar Nemzeti Bank 58/2014. (XII. 17.) rendeletében foglaltaknak megfelelően a honlapjukon és bankfiókjaikban elérhető közzététel formájában is teljesíthetik elszámolási kötelezettségüket. Ha az ezen kölcsönszerződésekkel kapcsolatos  panasztételben az érintett ügyfél akadályoztatva van, szintén az akadály megszűnésétől számított 30 napon belül, de legkésőbb 2015. december 31. napjáig van lehetősége panaszt tenni.  

 

Mindhárom esetben fontos, hogy az érintett ügyfélnek az akadályoztatás tényét hitelt érdemlő módon igazolnia kell a pénzintézet felé.

 


Mi történik, ha a pénzintézet elutasítja a panaszt?

 

Abban az esetben, ha a panasz elutasításával nem ért egyet, az adósnak és/vagy az adóstársnak a pénzintézet panasszal kapcsolatos válasza átvételétől számított 30 napon belül a Pénzügyi Békéltető Testületnél (PBT) eljárást kell kezdeményezni. Akadályoztatás esetén ebben az esetben is az akadályoztatás megszűnésétől kell számítani a 30 napos határidőt, de azzal a kitétellel, hogy a pénzintézet válaszának kézbesítését követő 6 hónapon belül kezdeményezni kell az eljárást. A PBT eljárása ingyenes, de a felek saját költségeiket maguk viselik, ha az eljárással kapcsolatban esetleg ilyenek merülnek fel, annak megtérítésére nincs mód. A PBT az eljárást írásban folytatja le, és 90 napon belül fejezi be, mely határidő a hiánytalan és teljes kérelem beérkezésétől kezdődik. Az eljárás során a PBT akkor tart meghallgatást, ha megítélése szerint az ügy körülményei ezt indokolják. 

 


Milyen esetekben lehet a PBT-hez fordulni?

  • ha az adós/adóstárs úgy véli, a pénzintézet számítási hibát vétett vagy helytelen adatot adott,
  • ha nem kapott elszámolást, de a pénzintézetnek az adós/adóstárs szerint elszámolási kötelezettsége van felé
  • ha a 30 napos határidő elmulasztása miatt utasították el a panaszt, de az adós/adóstárs úgy véli, hogy határidőn belül megtette a panaszt

A PBT-re vonatkozó kérelem formanyomtatványa elérhető az MNB személyes ügyfélszolgálatán, illetve kérésre postán vagy a címre írva elektronikusan elküldi a PBT, valamint a http://felugyelet.mnb.hu/pbt honlapról, illetve az elszámolásról szóló tájékoztatók kiküldését követően a pénzintézetek honlapjáról is letölthető.


Van-e további jogorvoslati lehetőség a PBT eljárása után?

A PBT határozatával szemben az ügyfél és a pénzintézet is jogorvoslattal élhet, a határozat kézbesítésétől számított 30 napon belül, nemperes eljárás keretében. Akadályoztatás esetén - az ügyfél jogorvoslata esetében - a 30 napos határidőt az akadályoztatást megszűnésétől kell számítani, de ez esetben 2016. október 31. a végső határidő. Ebben az esetben a bírósági kérelmet a PBT-hez kell benyújtani. A kérelemben kizárólag olyan tényre, körülményre és számítási hibára lehet hivatkozni, amelyet a PBT eljárásában már előterjesztett az adós. Az eljárásban az ügyfél lakóhelye szerinti illetékes törvényszék székhelyén működő járásbíróság, a Fővárosi Törvényszék illetékességi területén a Pesti Központi Kerületi Bíróság illetékes. 

Ha az ügyfél lakóhelye/tartózkodási helye ismeretlen, vagy külföldön van, az utolsó belföldi lakóhely az irányadó, ha ilyen nem volt, akkor a pénzintézet székhelye szerinti bíróság az illetékes. Fontos, hogy az elszámolás a PBT és a bíróság eljárását követően már nem vitatható olyan okból, melyet ezek valamelyike jogerősen elbírált.




Vissza a CIB Bank elszámolási és forintosítási oldalára >>

Vissza a CIB Lízing elszámolási és forintosítási oldalára >>