A stabil működés ellensúlyozza a jelentős végtörlesztési veszteséget

2012. március 29.

Az eurozóna egyik legjelentősebb bankcsoportjához, az Intesa Sanpaolo-hoz tartozó CIB Csoport az ágazatot érintő hatások, így a végtörlesztés, a rendkívüli bankadó, az árfolyam elszabadulása, a forint gyengülése és a romló külső gazdasági környezet következményeképpen 37,3 milliárdos adózás utáni veszteséggel zárta a tavalyi évet a nemzetközi pénzügyi és beszámoló-készítési standardok szerint. Mintegy 36,8 milliárd forintnyi veszteséget okozott a  bankcsoport számára a kedvezményes árfolyamon történő végtörlesztésről szóló intézkedés. A romló gazdálkodási környezet ellenére a bankcsoport tőkeerőt és likviditást tekintve stabil piaci pozíciót ért el a tavalyi üzleti évben: tőkeerőt tekintve az egyik legerősebb a hazai pénzintézetek sorában.

A CIB Csoport stratégiájának homlokterében a hosszú távú fenntartható növekedés áll, ennek érdekében megtörtént a bank csoportszintű átszervezése, behajtási és eszközkezelési tevékenységének megerősítése és a változó ügyféligényekre és piaci feltételekre hatékonyan reagáló szolgáltatási gyakorlat kialakítása.

Az egyre inkább romló hazai és európai gazdasági környezet, a kormányzat által megvalósított intézkedések, mint a pénzügyi szektorra kivetett rendkívüli válságadó, a végtörlesztés illetve az árfolyamok elszabadulása az egész ágazat üzleti eredményére hatással lévő példátlan terheket rótt a pénzintézeti szektorra, így a CIB-re is. A kormány 2011. során több intézkedést is bevezetett, amelynek célja a devizahitellel rendelkező háztartások pozícióinak javítása volt. A kedvezményes árfolyamon történő végtörlesztéséről szóló intézkedés a CIB számára jelentős, 36,8 milliárd forintos veszteséget okozott.

A bankcsoport bevételei 2011-ben 120,4 milliárd Ft-ot tettek ki, a csökkenő bevételek ellensúlyozására a CIB Csoport folytatta azt a korábban megkezdett átfogó költséggazdálkodási programot, melynek keretében 2011-ben 3,6 milliárd forinttal, az elmúlt két év viszonylatában 10%-kal mérsékelte működési kiadásait.

A romló külső gazdasági feltételek és a kormány által bevezetett intézkedések jelentős céltartalék növekedést okoztak. Mindezen események hatásaként a bankcsoport a tavalyi évet 37,3 milliárdos adózott veszteséggel zárta.

A kedvezőtlen külső körülmények ellenére a CIB Csoport továbbra is erős piaci pozícióval rendelkezik. A 2011. decemberi adatok alapján a legnagyobb mértékű, 14,2%-os piaci részesedéssel rendelkezik a vállalati hitelezés terén, vezető a lízingszolgáltatások piacán (2011-ben a szektor teljes új kihelyezésének 8,8%-a a CIB-től származott). A CIB harmadik helyen áll a lakossági betétek (2011 decemberében 9,8%), és szilárd negyedik helyet foglal el a lakossági jelzáloghitelek piacán (2011 decemberében 8,8%).

A CIB hosszú távon fenntartható növekedést célzó stratégiájának középpontjában a reálgazdaság finanszírozása, az átlátható árképzés, az egyszerűsített banki folyamatok és a csoportszintű működésből származó, szinergiákat hasznosító, komplex pénzügyi szolgáltatás áll. A bankcsoport egy, az üzleti stratégia megvalósítását célzó programot alakított ki, amelynek célja az intézmény és a szolgáltatások átfogó korszerűsítése. E programban többek között a kereskedelmi és működési képességek, az informatikai és humánerőforrás-gazdálkodás fejlesztése, a problémás eszközök hatékony kezelése, valamint a szabályozói előírásoknak való megfelelés szerepel.

A pénzintézet tőkeerőt tekintve 244 milliárdos saját tőkéjével az egyik legerősebb a szektorban, likviditási pozíciója erős. Az anyavállalat, az Intesa Sanpaolo az elmúlt években folyamatos elhivatottságot tanúsított a CIB finanszírozása iránt. A korábbi évek ügyfél-betétbázisának növelésére irányuló erőfeszítések a CIB Csoport hitel/betét arányát a 2008 decemberi 172,8%-ról 2011 decemberére 129,1%-ra javították.

adatok: milliárd HUF

2010. december 31.

2011. december 31.

Mérlegfőösszeg

2494,9

2524,4

Ügyfélbetétek összege

1477,0

1472,8

Ügyfélhitelek összege (bruttó)

2337,8

2178,1

Működési bevétel

135,2

120,4

Működési költségek

59,2

55,6

Működési eredmény

75,9

64,8

Értékvesztés és céltartalék képzés

83,1

105,7

Adózás utáni eredmény

-23,5

-37,3

A CIB Csoport konszolidált, IFRS-szerinti adatai


CIB Bank

A CIB Bank Zrt. az Intesa Sanpaolo Csoport leányvállalataként a hazai pénzpiacon az egyik legtőkeerősebb pénzintézet. Meghatározó anyabanki háttérrel és több mint 30 éves tapasztalattal univerzális hitelintézetként a kereskedelmi banki és befektetési szolgáltatások teljes körét nyújtja, amelyet leányvállalatai (CIB Lízing, CIB Faktor, CIB Alapkezelő) termékei, konstrukciói egészítenek ki. A CIB Bank Zrt. országos lefedettséget jelentő több mint 100 fiókjában áll rendelkezésére közel 700 000 ügyfelének, miközben folyamatosan keresi az innovatív, ügyfeleire szabott megoldásokat. A CIB Bank Zrt. szolgáltatásai társas vállalkozások, intézmények, önkormányzatok és egyéni vállalkozók, valamint lakossági ügyfelek számára egyaránt elérhetők. A bankfiókok mellett rendkívül sokféle elektronikus csatorna is az ügyfelek rendelkezésre áll pénzügyeik gyors és kényelmes intézéséhez, mint például a CIB Internet Bank, mobilCIB, vagy az eBroker információs és értékpapír-kereskedési rendszer.


Az Intesa Sanpaolo

Az Intesa Sanpaolo az euróövezet vezető bankcsoportjai közé tartozik, piaci kapitalizációjának értéke 23,8 milliárd euró (2012. február 29-i állapot szerint), célja hogy az értékteremtés fogalmává váljon az európai bankrendszerben. Az Intesa Sanpaolo Olaszországban a lakossági, vállalati és vagyonkezelési területen egyaránt vezető pozíciót foglal el. A Csoport 10,8 millió ügyfélnek nyújt szolgáltatásokat 5 600 fióktelepből álló olaszországi hálózatán keresztül, és az olaszországi régiók többségében 15%-ot meghaladó piaci részesedést tudhat magáénak. Az Intesa Sanpaolo számottevő jelenléttel bír Közép-Kelet-Európában, valamint a közel-keleti és észak-afrikai területeken, ahol a csoport leányvállalatai 12 országban folytatnak lakossági és kereskedelmi banki tevékenységet, 8,3 millió ügyfelet szolgálva ki több mint 1 600 bankfiókon keresztül. Ezen kívül nemzetközi szakértői hálózatot működtet vállalati ügyfelek támogatására 29 országban, elsősorban a Közel-Keleten és Észak-Afrikában, továbbá olyan országokban, ahol az olasz vállalatok a legaktívabbak, azaz az Egyesült Államokban, Oroszországban, Kínában és Indiában.