Makrogazdaság

2019-12-15 16:07 - Levágta a kormány Magyarország legnagyobb vasútfejlesztésének EU-támogatását (portfolio.hu)

Az eddigi 121 milliárd forintról 117,767 milliárd forintra csökkentette egy minapi döntésével a kormány a budapesti 3-as metrót leszámítva messze legnagyobb vidéki vasútfejlesztésének EU-támogatását, és közben engedélyezte a magyar költségvetésből való megemelt támogatását - derül ki egy friss kormányhatározatból.

A minap tették közzé a kormány 1708/2019. (XII. 10.) számú határozatát a Magyar Közlönyben, amely a ,,Püspökladány-Debrecen vasútvonal korszerűsítése, Debrecen állomás részleges átépítése és Szajol-Debrecen vasútvonalon ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése" című projekt forrásszerkezetét módosította és emiatt az egész 1823 milliárd forintos keretösszegű uniós közlekedésfejlesztési programot (IKOP) is kicsit át kellett írni.

A változtatás lényege, hogy a 3,23 milliárd forinttal csökkentett uniós támogatásból 1,5 milliárd forintnyi részt a magyar költségvetés megemelt társfinanszírozással pótol ki, emellett pedig van egy 1,73 milliárd forintos megtérülő projektköltség tétel is (nem részletezi a határozat).

Így a projekt ugyanúgy 121 milliárd forint (+áfa, együtt tehát 153,43 milliárd forintnyi) finanszírozást kap, mint korábban tervezték, csak a projekt belső forrásszerkezetet módosult kicsit.

A projekt egyébként ezt tartalmazza: ,,Pályarekonstrukció Püspökladány-Debrecen és ETCS2 biztosítóberendezés telepítése Szajol-Debrecen vasúti vonalszakaszokon. Cél a 160 km/órás sebesség bevezetése. Debrecen állomás részleges átalakítása az intermodális csomóponttal összhangban."

Azért, hogy érezzük, mennyire nagy projektről van szó: érdemes megjegyezni, hogy a 2014-2020-as uniós fejlesztési ciklus jelenleg hatályos közlekedésfejlesztési programjából (1823 milliárdos keret) 6,5% körüli rész jut erre a fejlesztésre. Ha pedig csak a nemzetközi vasúti hálózatfejlesztésre 7 évre szánt keretet nézzük, akkor annak csak ez az egy projekt a 21%-át teszi ki.

Az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) hatályos éves pályázati menetrendje alapján az alábbiak a legnagyobb, együtt több mint 1000 milliárd forintos támogatású közlekedési projektek a 2014-2020-as ciklusban:

  1. M30 autópálya Miskolc-Tornyosnémeti projekt megvalósítása című projekt indikatív támogatása 181,11 milliárd forint
  2. Az M3 metróvonal infrastruktúra rekonstrukciója című projekt indikatív támogatása 172,7 milliárd forint
  3. Püspökladány-Debrecen vasútvonal korszerűsítése, Debrecen állomás részleges átépítése és Szajol-Debrecen vasútvonalon ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése című projekt indikatív támogatása 117,77 milliárd forint
  4. M4 Berettyóújfalu- Nagykereki (országhatár) közötti szakasz megvalósítása című projekt indikatív támogatása 96,4 milliárd forint
  5. M8 autóút Körmend-Rábafüzes országhatár szakasz 2x1 sávos előkészítése és építése című projekt indikatív támogatása 74,06 milliárd forint
  6. M35 autópálya (I. ütem) 4. sz. főút - 481. sz. főút közötti szakasz és a 481. sz. főút megvalósítása" valamint M35 autópálya (II. ütem) 481. sz. főút - Berettyóújfalu közötti szakasz megvalósítása című projekt indikatív támogatása 72,74 milliárd forint
  7. Szántód-Kőröshegy-Balatonszentgyörgy vasútvonal korszerűsítése és kiegészítő munkák elvégzése című projekt indikatív támogatása: 70,3 milliárd forint
  8. 1. sz. főút M1-Pápa közötti szakasz fejlesztése, települések elkerülése című projekt indikatív támogatása. 79,2 milliárd forint
  9. MÁV-START Zrt. gördülőállomány fejlesztése nagykapacitású motorvonatok beszerzésével beszerzése (Nagykapacitású, 160 km/h sebességű elővárosi villamos motorvonatok beszerzése ETCS2 felszereltséggel) című projekt indikatív támogatása 60,55 milliárd forint
  10. M25 Eger gyorsforgalmi úti bekötése (M3-Eger szakasz megvalósítása) című projekt indikatív támogatása: 47,25 milliárd forint
  11. 8 db nagykapacitású motorvonat beszerzése a MÁV-START Vasúti Személyszállító Zártkörűen Működő Részvénytársaság részére című projekt indikatív támogatása 39 milliárd forint
  12. R67 Kaposvár és az M7 közötti szakasz (érintett települések elkerülését is megvalósító) fejlesztése című projekt indikatív támogatása 33,87 milliárd forint.

Címlapkép forrása: MTVA/Bizományosi: Oláh Tibor

Ez a cikk "Az EU kohéziós politikájának hatásai Magyarországon - jelen és jövő" című, 2019. április 1-től 2020. március 31-ig tartó munkaprogram része, amelyet a Portfolio.hu-t kiadó Net Média Zrt. valósít meg az Európai Unió finanszírozásával. Jelen tartalom kizárólag a cikk szerzőjének álláspontját tükrözi. A munkaprogramot finanszírozó Európai Bizottság semmilyen felelősséget nem vállal a cikkben szereplő információk felhasználását illetően.

A hírek szerkesztését a CIB Bank tartalomszolgáltató partnerei végzik. Az itt leírtak nem feltétlenül tükrözik a CIB Bank véleményét.

LEGFRISSEBB HÍREINK

Makrogazdaság / 2020-01-18 19:30
Vlagyimir Putyin orosz elnök kijelentette szombaton, hogy ellenzi azt az elképzelést, hogy az ...
Makrogazdaság / 2020-01-18 19:20
Az elmúlt hónapokban sokat lehetett hallani arról, hogy a globális autópiac lassulása, az ...
Makrogazdaság / 2020-01-18 18:05
Idén is biztosítja a kormány a  35 év alatti fiatalok nyelvvizsgadíjához szükséges támogatást - ...
Makrogazdaság / 2020-01-18 16:00
Két évvel ezelőtt Pócsik László, egy hernádi autórestauráló-műhely ügyvezetője úgy gondolta, ...
Makrogazdaság / 2020-01-18 10:55
A kormány újabb szerkezetátalakító, beruházás- és foglalkoztatás-ösztönző, adócsökkentő, az ...