2019-12-15 15:07 - Levágta a kormány Magyarország legnagyobb vasútfejlesztésének EU-támogatását (portfolio.hu) |
Az eddigi 121 milliárd forintról 117,767 milliárd forintra csökkentette egy minapi döntésével a kormány a budapesti 3-as metrót leszámítva messze legnagyobb vidéki vasútfejlesztésének EU-támogatását, és közben engedélyezte a magyar költségvetésből való megemelt támogatását - derül ki egy friss kormányhatározatból. A minap tették közzé a kormány 1708/2019. (XII. 10.) számú határozatát a Magyar Közlönyben, amely a ,,Püspökladány-Debrecen vasútvonal korszerűsítése, Debrecen állomás részleges átépítése és Szajol-Debrecen vasútvonalon ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése" című projekt forrásszerkezetét módosította és emiatt az egész 1823 milliárd forintos keretösszegű uniós közlekedésfejlesztési programot (IKOP) is kicsit át kellett írni. A változtatás lényege, hogy a 3,23 milliárd forinttal csökkentett uniós támogatásból 1,5 milliárd forintnyi részt a magyar költségvetés megemelt társfinanszírozással pótol ki, emellett pedig van egy 1,73 milliárd forintos megtérülő projektköltség tétel is (nem részletezi a határozat). Így a projekt ugyanúgy 121 milliárd forint (+áfa, együtt tehát 153,43 milliárd forintnyi) finanszírozást kap, mint korábban tervezték, csak a projekt belső forrásszerkezetet módosult kicsit. A projekt egyébként ezt tartalmazza: ,,Pályarekonstrukció Püspökladány-Debrecen és ETCS2 biztosítóberendezés telepítése Szajol-Debrecen vasúti vonalszakaszokon. Cél a 160 km/órás sebesség bevezetése. Debrecen állomás részleges átalakítása az intermodális csomóponttal összhangban." Azért, hogy érezzük, mennyire nagy projektről van szó: érdemes megjegyezni, hogy a 2014-2020-as uniós fejlesztési ciklus jelenleg hatályos közlekedésfejlesztési programjából (1823 milliárdos keret) 6,5% körüli rész jut erre a fejlesztésre. Ha pedig csak a nemzetközi vasúti hálózatfejlesztésre 7 évre szánt keretet nézzük, akkor annak csak ez az egy projekt a 21%-át teszi ki. Az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) hatályos éves pályázati menetrendje alapján az alábbiak a legnagyobb, együtt több mint 1000 milliárd forintos támogatású közlekedési projektek a 2014-2020-as ciklusban:
Címlapkép forrása: MTVA/Bizományosi: Oláh Tibor ![]() Ez a cikk "Az EU kohéziós politikájának hatásai Magyarországon - jelen és jövő" című, 2019. április 1-től 2020. március 31-ig tartó munkaprogram része, amelyet a Portfolio.hu-t kiadó Net Média Zrt. valósít meg az Európai Unió finanszírozásával. Jelen tartalom kizárólag a cikk szerzőjének álláspontját tükrözi. A munkaprogramot finanszírozó Európai Bizottság semmilyen felelősséget nem vállal a cikkben szereplő információk felhasználását illetően. |
A hírek szerkesztését a CIB Bank tartalomszolgáltató partnerei végzik. Az itt leírtak nem feltétlenül tükrözik a CIB Bank véleményét. |