Makrogazdaság

2018-10-12 16:41 - Nagyot lépett előre Magyarország: nálunk élnek a legelégedettebb fogyasztók (portfolio.hu)
Míg a 2016-os fogyasztói elégedettségi eredménytáblához képest EU-szerte csak csekély, addig Magyarországon jelentős javulás volt tapasztalható és ez oda vezetett, hogy az uniós tagállamok között Magyarországon élnek a legelégedettebb fogyasztók - derül ki az Európai Bizottság ma közzétett fogyasztói piaci eredménytáblájából. A 2018-as felmérés arról ad számot, hogy az uniós fogyasztók miként értékelik 40 áru- és szolgáltatási ágazat működését.

A jelentés szerint EU-szerte csak a fogyasztók 53%-a bízik abban, hogy a szolgáltatási ágazatokban működő vállalkozások betartják a fogyasztóvédelmi szabályokat. Az áruk esetében ez az arány némileg magasabb: 59%. Az uniós tagállamok többségében a távközlési, a pénzügyi és a közüzemi szolgáltatások továbbra is igen problémás területek a fogyasztók szemében. A fogyasztók a legkevésbé az ingatlanok és a használt gépkocsik ágazatában bíznak. Ezzel szemben továbbá erős bizalmat élveznek a személyi szolgáltatások (fodrászok, gyógyfürdők), a nyaralási szálláshelyek és a szervezett utazások.

Magyarországon 2015 óta 6,4 ponttal nőtt a vizsgált piacok összesített átlagos teljesítménymutatója, 89,6 pontra (a maximálisan elérhető 100-ból). A magyarországi eredmény így 9,4 ponttal haladja meg a 80,2 pontos uniós átlagot.


Magyarországon az árupiacok között a legjobb eredményt a testápolási termékek érték el (94,3 pont), a legrosszabbat pedig a használt gépkocsik (83,0). A szolgáltatások tekintetében a villamosenergia-szolgáltatások szerepeltek a legjobban (93,8 pont), az ingatlanágazat pedig a legrosszabban (83,1). Összesen 33 piacra vonatkozóan mérték Magyarországon a legjobb eredményt a tagállamok között.

A fogyasztói piacok 2018. évi eredménytáblájának főbb megállapításai



  • 2016-hoz képest csekély javulás tapasztalható, bár a tendencia 2010 óta pozitív. Az elmúlt két év során a legtöbb előrelépés a jelzáloghitelek, a vízellátás, a gáz- és villamosenergia-szolgáltatás terén történt, ám (a gázszolgáltatás kivételével) még mindig e piacok iránt a legalacsonyabb a bizalom.
  • A nyugat-európai piacok továbbra is jobban teljesítenek a fogyasztók szempontjából, míg a jelentés szerint a legnagyobb átlagos teljesítményjavulás idén is Kelet-Európában valósult meg. Ez arra utal, hogy lassacskán csökken az eltérés Kelet- és Nyugat-Európa között abban a tekintetben, hogy milyen mértékben szolgálják a piacok a fogyasztókat. A Bizottság és a tagállamok által az eltérő minőségben forgalmazott élelmiszerek kérdésével kapcsolatban jelenleg tett erőfeszítések várhatóan tovább javítják a helyzetet e tekintetben.
  • Az internetszolgáltatást és a mobiltelefon-szolgáltatásokat a fogyasztók továbbra is a legproblematikusabb területek közé sorolják: 20,3%-uk, illetve 17,5%-uk szembesült nehézségekkel ezekben az ágazatokban az elmúlt év során. A fogyasztók legalább 10%-a által említett egyéb területek a következők: televízió-előfizetés, vezetékes telefonszolgáltatás, infokommunikációs technológiai és elektronikai cikkek értékesítése, vasút és városi közlekedés, használt gépkocsik, ingatlan, postai szolgáltatások, új gépkocsik, autókölcsönzési és autójavítási szolgáltatások.
  • A problémák esetén a fogyasztóknak legnagyobb kárt (pénzügyi veszteséget vagy időveszteséget) okozó ágazat a pénzügyi szolgáltatásoké. A lakásbiztosítás, a jelzálog, a kölcsön és hitel, a villamos energia és a vízellátás terén problémákat tapasztaló fogyasztók legalább 35%-a számol be arról, hogy emiatt súlyos kár érte őket. A légitársaságokkal, befektetési termékekkel és gépjármű-biztosításokkal kapcsolatban nehézségekkel szembesülő fogyasztók is jelentős kárról számolnak be.
  • A fogyasztók a legkevésbé az ingatlanok és a használt gépkocsik ágazatában bíznak. A fogyasztóknak mindössze 38%-a bízik abban, hogy az ingatlanágazat szolgáltatói betartják a fogyasztóvédelmi szabályokat, a használt gépjárművek ágazata esetében pedig 36%-uk.

A közlemény a friss eredmények alapján azt hangsúlyozza, hogy az Európai Bizottság kiemelt kérdésként kezeli a fogyasztóvédelem javítását. Ennek érdekében 2018 áprilisában előterjesztette az "Új megállapodás a fogyasztói érdekekért" című kezdeményezését, amely lehetővé teszi, hogy a feltételeknek megfelelő szervezetek a fogyasztók nevében kollektív kereseteket indítsanak, valamint erőteljesebb szankciókra hatalmazza fel a tagállamok fogyasztóvédelmi hatóságait. Emellett kiterjeszti a fogyasztók védelmét az interneten is, valamint pontosítja, hogy tilos az élelmiszereket a fogyasztókat megtévesztő módon kétféle minőségben forgalmazni.

A hírek szerkesztését a CIB Bank tartalomszolgáltató partnerei végzik. Az itt leírtak nem feltétlenül tükrözik a CIB Bank véleményét.

LEGFRISSEBB HÍREINK

Makrogazdaság / 2018-10-17 21:56
Hármasra emelték szerdán a Duna alacsony vízállása miatt életbe lépett intézkedési terv fokozatát a ...
Makrogazdaság / 2018-10-17 21:42
A sürgősségi osztályok helyzetének rendezéséről, az alapellátásról, és az öt nemzeti ...
Makrogazdaság / 2018-10-17 19:08
Súlyos bírálatokkal illette szerdán több egykori brit miniszterelnök és miniszterelnök-helyettes ...
Makrogazdaság / 2018-10-17 18:40
Az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium, a Toldy Ferenc Gimnázium, ...
Makrogazdaság / 2018-10-17 18:00
Négy településen is egészségtelen a levegő a magas szálló por koncentráció miatt - közölte az ...